Erasmus

Τέχνη και Διαπολιτισμικότητα

Art and Interculturalism

Το Εσπερινό Γυμνάσιο Ρόδου συμμετέχει στο πρόγραμμα Erasmu+ “Τέχνη και Διαπολιτισικότητα”, το οποίο αποτελεί σύμπραξη σχολείων από την Ελλάδα και την Πορτογαλία με μεγάλο ποσοστό μαθητών από διαφορετικό πολιτιστικό υπόβαθρο.

Ο κύριος στόχος του προγράμματος είναι η συμπερίληψη μέσα από την ανάδειξη έργων τέχνης διαφορετικών πολιτισμών. Η κύρια δραστηριότητά του είναι κάθε μαθητής να επιλέξει ένα έργο τέχνης που συνδέεται με τον πολιτισμό της χώρας καταγωγής ή διαμονής και να το παρουσιάσει στους μαθητές όλων των σχολείων. Ο όρος έργο τέχνης είναι ευρύτερος και μπορεί να περιλαμβάνει μνημείο, πίνακα ζωγραφικής, κτίριο, άυλη πολιτιστική κληρονομιά, παράδοση ή οτιδήποτε άλλο συνδέεται με την πολιτιστική κληρονομιά. Τα πολιτιστικά στοιχεία που θα επιλέξουν οι μαθητές όλων των σχολείων θα συγκεντρωθούν σε ένα έντυπο «Τέχνη και Διαπολιτισμικότητα» ως τελικό προϊόν, το οποίο θα είναι διαθέσιμο σε ψηφιακή μορφή.

Η ιδέα του προγράμματος είναι να αναδείξει τη σημαντικότητα όλων των λαών ως προς την πολιτιστική έκφραση και να τονίσει στα παιδιά που προέρχονται από άλλες χώρες ότι ο πολιτισμός της χώρας που άφησαν είναι εξίσου σημαντικός με τον πολιτισμό της χώρας που διαμένουν. Όλα τα συμμετέχοντα σχολεία υποδέχονται μαθητικό πληθυσμό με μεταναστευτικό ή προσφυγικό υπόβαθρο και θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν πολυπολιτισμικά.

Η κύρια ανάγκη αυτών των λιγότερο προνομιούχων μαθητών είναι η συμπερίληψη τους. Πιστεύουμε ότι ένας καλός τρόπος συμπερίληψης είναι η ανάδειξη της σημαντικότητας του δικού τους πολιτισμού, της δικιάς τους πολιτιστικής κληρονομιάς, των στοιχείων με τα οποία διασυνδέονται οι ίδιοι ή οι οικογένειές τους και αποτελούν χαρακτηριστικά του λαού τους.

Απολογισμός

Το έργο είναι μια σύμπραξη σχολείων με υψηλό ποσοστό μαθητών από διαφορετικά πολιτιστικά υπόβαθρα. Περιλαμβάνει το Εσπερινό Γυμνάσιο Ρόδου με 60% αλλοδαπών μαθητών, κυρίως πρώτης γενιάς πρόσφυγες και μετανάστες, το Γυμνάσιο Γενναδίου Ρόδου με ποσοστό 60% κυρίως παιδιά οικονομικών μεταναστών και το Agrupamento de Escolas de São João da Talha στην Πορτογαλία με το 50% των μαθητών να είναι αλλοδαποί πρώτης ή δεύτερης γενιάς.

Η συνεργασία των σχολείων υποστηρίζεται από τη μη κερδοσκοπική εκπαιδευτική εταιρεία ICON Greece, η οποία υποστήριξε τις δραστηριότητες του έργου και σχεδίασε το τελικό προϊόν «Τέχνη και Διαπολιτισμικότητα». Στο έργο εμπλέκεται και η Αστυνομική Διεύθυνση Νότιας Ρόδου, αναδεικνύοντας το κοινωνικό πρόσωπο της αστυνομίας.

Βασικός στόχος είναι η ένταξη, μέσω της προώθησης έργων τέχνης διαφορετικών πολιτισμών. Η κύρια δραστηριότητα του έργου ήταν να επιλέξει κάθε μαθητής ένα έργο τέχνης σχετικό με τον πολιτισμό της χώρας καταγωγής ή διαμονής και να το παρουσιάσει στους μαθητές όλων των σχολείων.

Κατά τη διάρκεια του έργου οι μαθητές χρησιμοποίησαν μια φωτογραφία του πολιτιστικού αντικειμένου που επέλεξαν και μια πολύ απλή περιγραφή, τρεις προτάσεις στα αγγλικά, για να το παρουσιάσουν. Η χρήση φωτογραφίας και σύντομης περιγραφής διευκολύνει την έκφραση των μαθητών που, λόγω της μεταναστευτικής καταγωγής τους, δεν γνωρίζουν καλά τη γλώσσα της χώρας υποδοχής. Τα πολιτιστικά στοιχεία που επέλεξαν οι μαθητές όλων των σχολείων αποτέλεσαν ως τελικό προϊόν την παρούσα μπροσούρα «Τέχνη και Διαπολιτισμικότητα».

Πιστεύουμε ότι ένας καλός τρόπος ένταξης των αλλοδαπών μαθητών είναι η ανάδειξη της σημασίας του δικού τους πολιτισμού, της δικής τους πολιτιστικής κληρονομιάς, των στοιχείων με τα οποία συνδέονται ή οι οικογένειές τους και είναι χαρακτηριστικά των ανθρώπων τους.

Η δημιουργία του φυλλαδίου είναι ιδιαίτερα σημαντική γιατί αποτελεί επιβράβευση των προσπαθειών των μαθητών. Το φυλλάδιο δείχνει ότι η προσπάθειά τους έχει αποτέλεσμα και ότι το σχολείο πιστεύει πραγματικά στην αξία της πολυπολιτισμικότητας αναδεικνύοντάς την μέσα από τη χρήση του υλικού που θα έχουν δημιουργήσει οι μαθητές.

Η προσπάθεια του σχολείου να συγκεντρώσει, να καταγράψει και στη συνέχεια να αναδείξει την κουλτούρα όλων των εθνοτήτων είναι μια ουσιαστική κίνηση που ολοκληρώνεται με αυτή την έκδοση και με την παρουσίαση στοιχείων από όλους τους πολιτισμούς. Είναι επίσης μια συμβολική χειρονομία που δείχνει την υποστήριξη του σχολείου σε όλους τους πολιτισμούς.

Το φυλλάδιο είναι διαθέσιμο σε ψηφιακή μορφή και θα είναι διαθέσιμο στην αγγλική, ελληνική και πορτογαλική γλώσσα. Μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί για διακόσμηση τάξης, για έκθεση φωτογραφίας, σε μαθήματα Ιστορίας και Τέχνης, σε μαθήματα Πολιτισμού για ενήλικες κ.λπ.